15 oktober 2010

Musikresa

Gårdagen handlade för min del om en resa från Härnösand till Södra Sverige. I en hyrbil tog jag mig ned genom Sverige till Kalmar för att hämta upp P som nu har pluggat klart där.
När jag ska iväg på sådana här långresor vill jag vara välplanerad och tidigt ute. Således packade jag allt kvällen före, laddade t.o.m. kaffebryggaren och plockade fram termos och vattenflaskor och bredde mackor.
Tog också fram en packe CD-skivor som sällskap på resan. Det är inte ofta jag sitter ner och lyssnar till musik numera. Men under resan igår gjorde jag det.

Avfärd kl 05.10 i nattmörkret. Efter Sundsvall lyssnar jag till de två första skivorna innehållande Bachs underbara h-mollmässa medan dagen gryr omkring mig. Med Bach piggnar man till. Med Bach blir det struktur och stadga på dagen. Och mässan räcker länge, ända ned till Tönnebro nånstans. Där blir det Amen till slut.

Mellan Gävle och Uppsala sätter jag på Beatles, allt ifrån Love me do till A long and winding road. Den musiken passar ungdomsstaden och jag vinkar från E4 till mina barn och barnbarn. Har inte tid med dem idag. Ska till Kalmar which means 85 mil från start till mål.

Närmar mig Stockholm och fastnar i världens bilkö. Då kommer mig Keith Jarret till hjälp. Medan jag kryper fram billängd för billängd fascineras jag åt hans pianotrollkonster. De två skivorna med honom tar mig ända till Södertälje.

Så småningom kommer jag in i Östergötland. Där är det så vackert att jag tar fram Mozarts klarinettkonsert och låter den måla naturscenerierna A-dur. Vackert, vackert. Mycket vackert.

Vid Norrköping tar jag av från E4 in på E22 och kör förbi Söderköping, Västervik, Oskarshamn, och varför kommer aldrig Kalmar..?? Ryggen hör av sig och vill stiga av, och längre väg har jag aldrig sett. Jag sätter på Michael Jacksons Bad i ren protest. Den gör gott och får mig att orka. Man somnar ju inte precis till I’m bad, I’m bad. You know it, you know it.

Till slut närmar jag mig resans mål. Nu är det bara nån mil kval. Då sätter jag på dagens sista skiva, och med ett stort leende glider jag in i Kalmar till tonerna av Mozarts Exultate, jubilate.

Klockrent.

2 kommentarer: