Jag håller på att ta kaliforniskt körkort.
Det innebär ett såväl teoretiskt som praktiskt prov.
Nu har jag läst in mig på trafikreglerna och vägmärkena inför teorin.
Vissa trafikregler skiljer sig från dem därhemma.
Högerregeln t.ex., den finns inte här. I stället finns fyrvägsstopp i vart och vartannat gathörn, och där måste alla stanna. Sedan kör man vidare i den ordning man kom fram till korsningen. Bara i ett fall verkar man tillämpa högerregeln, och det är om två bilar samtidigt kommer fram till korsningen. Då får den starta först som står till höger om den andre.
T-korsningar är en annan sak. Där finns inte heller någon högerregel, utan den som kommer fram till T-korsningen ska väja för dem som kör på den gatan. Det funkar väl mer eller mindre så i Sverige också, även om regelverket säger att högerregeln ska gälla.
Här måste man alltid vrida framhjulen åt sidan när man parkerar i en backe, detta för att bilen inte ska rulla ut i trafiken om bromsen släpper. I en backig stan som San Francisco är det jätteviktigt. Man blir bötfälld om framhjulen lämnas rakt fram i en backe.
Här får man köra mot rött ljus om man ämnar svänga höger i en korsning och ingen bil kommer från vänster. Men först efter att ha stannat och kollat.
Man måste stanna i båda riktningarna på en landsväg om en skolbuss har stannat och blinkar med röda ljus.
Högsta tillåtna hastighet på motorväg är 65 mph vilket är ca 105 km/tim.
I bostadsområden och vid skolor är det 25 mph = 40 km/tim.
(Över Golden Gate-bron kör man i tre filer i vardera riktningen i 45 mph = 72 km/tim.
Dvs de flesta kör som hemma, fortare om det är lite trafik, eller kryper fram i rusningstid.)
Mycket är sig alltså likt också.
Same, same but different.
Det ska bli spännande.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Lycka till! Ulla
SvaraRadera