07 april 2009

Charter!

Jag måste bara få säga det.
Jag älskar charter.
Det passar mig precis att bli slussad från det ena till det andra och hamna dit jag ska utan att egentligen anstränga mig. Ut ur landet, in i ett annat. In i buss nr 17 som står däär borta.
Man forslas i rasande fart i natten till sitt hotell som heter Sunprime Playa Riviera Sea Marina Canary Beach Exclusive Hotel Resort eller nåt sånt, och där står en vänlig människa och tar emot fast klockan slagit tolv.
- Välkomna till Sunprime Riviera. Ni är få se nu, Sjöberg, eller hur? Ja på det här hotellet talar alla svenska utom nattvakten. Här är er nyckel. Frukosten serveras från kl 7.30.
Man får ett hotellrum med balkong och havsutsikt (enligt förhandsvalet).
Installerar sig och inser att wow, det här blir bra.

På morgonen uppstår charterdagens enda kritiska moment. Kampen om solstolarna.
Enligt hustrun är det Absolut Nödvändigt att vi bokar våra solstolar före frukost. Annars kan Våra stolar bli ockuperade av nån ohyfsad typ som bara tänker på sitt eget bästa!
Alltså går man ut med sitt badlakan och lägger det på poolens Allra Bästa stolar.
Och när den striden är vunnen, kan man i frid äta sin frukost.
Man följer helt enkelt pilen Sunprime Breakfast och hittar där världens frukostmeny. Äter för hela dan, fil ägg och bacon och tropiska frukter och jag vet inte vad.

Sen packas ryggan med vatten, böcker, sudoku och keps och solglasögon.
Och så vidtager den stora smörjelsen.
Med solfaktor 200 typ gnor man in sig så att solen inte ska ha en chans.
En intelligent fråga blir ju då, varför man alls ska ut i solen.
Men det gör man.
Kladdig som en fläskkotlett i marinad plaskar man ut till poolen och fläker ut sig på grillen.
Och sen är det bara sååå bra!

5 kommentarer:

  1. Det låter helt underbart att vara fläskkotlett och det är ni värda! Tack också för tankarna om Gardell. Jag gillar honom och jag tror på dej, så nu känns det bra.
    Kramar till er! Boel

    SvaraRadera
  2. "Om jag varit i Egypten? Nja, jag var i ett turistreservat på egyptiskt territorium."

    Jag håller med. Det är väldigt bekvämt att resa på charter.

    Och solskyddsfaktor ca 200 behöver jag också.
    Efter nämnda "Egypten"resa kom jag hem och såg ut som en lagomt gräddad fralla ungefär, efter en vecka. Hellre det än att inte kunna ha kläder på sig för att de hakar opp sig på den brända huden.

    Men inte ska du väl sitta vid datorn där? Ut och grilla!

    SvaraRadera
  3. Jättebra, Jan! En riktig höjdare! Särskilt som det snöade här idag... Hälsa Åsa att hon har rätta tagen! Love you, Ulla.

    SvaraRadera
  4. Så glad att ni fick tillfälle till "grillning" denna gång. Förra resan till "värmen" var ju ingen höjdare. Här är grått och trist men förhoppningsvis kommer ni hem med solen.
    Lena

    SvaraRadera
  5. Tack vänner för era glada tillrop! /Jan

    SvaraRadera