24 april 2009

Morfar i Uppsala

Denna dag har jag rest från vårvinter till försommar,
från snö till lövsprickning,
från Härnösand till Uppsala.

Pulsade i morse i snömodd till vår stuga för att hämta mobilen som jag glömde där igår.
Och när jag ett antal timmar senare kom till Uppsala,
var där närmare tjugo grader varmt, och ingen enda hade mössa och vantar.

Hemma hos dotter L blev morfar genast överfallen av klättrande barnbarn.
Och lille T håller på att lära sig cykla.
Gissa om det var jag som fick springa bakom cykeln?

Och storasyster E visade stolt upp sin rymdvarelsefamilj i lilafärgat papper.
Hur har jag inte längtat efter såna här stunder!
Tack kära ni.

Fick också träffa vännen I för första gång.
En speciell förmån som gav mersmak.
Välkomna upp till sommaren!

Fylld av upplevelser och tacksamhet vandrade jag så i sakta mak ned till stan.
Det är något visst med Uppsala studentkvarter.
Där föds våren.

1 kommentar: