08 maj 2009

Vid Högsjö kyrka

Jag har haft ledig dag idag och ägnat den åt en begravning.
Det är inte ofta jag har kyrkliga handlingar numera, dvs dop, vigsel och begravning, eftersom jag inte har församlingstjänst utan jobbar på stiftsnivån. Men det händer ibland att jag ombeds hålla en förrättning eller leda en gudstjänst. Och det tycker jag om.
Idag gällde det en församlingsbo i Högsjö. Hon var mycket engagerad i verksamheten under mina år som kyrkoherde där. Därför kändes det förstås varmt och hedersamt att få uppdraget.
Familjen hade egen musiker och egen sångsolist, och de gjorde oerhört mycket för att lyfta avskedsgudstjänsten efter Marja.
Många igenkännande handslag och blickar som möttes.
Sorg i blickarna men värme i händerna.

Dagen var varm och solig med lite blåst. Men en fin vårdag. Själv kände jag mig tacksam att än en gång få tjäna i den kyrka som jag har i mitt hjärta. Högsjö kyrka ligger så otroligt vackert belägen vid Mörtsjöns strand med utsikt över Prästholmen bort mot medeltidskyrkan på andra sidan sjön, vid skogsbrynet på Gamla vallen.

När jag går genom stigporten in på kyrkgången upp mot kyrkan fylls jag alltid av en särskild stillhet, en evighetskänsla som kanske bara finns på kyrkogårdar. Ungefär känslan av Petterson-Bergers vackra stycke Vid Frösö kyrka.

Där borta söder om sakristian ligger mina föräldrars grav.
Hej, nu är jag här igen.
Ja, jag ska jag snart vårplantera penséer, Pappa.

Inne i kyrkan öppnar sig ett varmt kyrkorum med där mycket går i grönt och guld. Vackra målningar pryder korväggen och kortaket. Det nakna korset med Jerusalem i morgonljus är för mig en enastående predikan om "det liv som döden övervann i påskens morgonstunder", som vi sjöng idag.
Kyrkans vaktmästare har gjort en meditations-oas mitt i kyrkan som bara måste ses.
Där porlar en liten källa vid korsets fot.
Och budskapet känns tydligt: "Se bortvält är stenen och inseglet bräckt".
Och blommor! Påskliljor i mängd.
Tack Anders och Karin!

Jag önskar jag kunde skriva musikstycket Vid Högsjö kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar