02 juni 2009

Intensivvecka

Just nu trappar vi upp emot en stiftshögtid.
Stiftet skall få fyra nya präster och två nya diakoner till helgen.
Och jag har ansvaret och förmånen att planera för det hela.

Idag räknade jag ut att det handlar om sextio personer som under två timmars tid skall veta precis vad de skall göra. Det är en sak. En annan och viktigare sak är att sex av dem är en grupp förväntansfulla kvinnor som har satsat år av sina liv för att nå detta mål. Och de bör ges de allra bästa förutsättningar för att få uppleva en stor, för att inte säga helig stund.
Därför är det ett extremt meningsfullt knog som jag är upptagen med just nu. Koncentrationskrävande och grannlaga, men roligt.

Snart är alla detaljer på plats. I morgon träffar jag kyrkvaktmästaren för att gå igenom var de sextio ska sitta, vem som ska ha mikrofon och var och när, hur många kalkar och patener som behövs och var flygeln ska stå, var kandidaterna ska stå osv.

Och så ska jag göra klart det A5-blad som ska bladas in i agendan, där processionsordningen står på ena sidan och på baksidan vilka som medverkar. Den sidan inleds med:
"I gudstjänsten medverkar förutom du själv med din bön och sång:" Och så kommer namnen på alla dem som har en särskild uppgift. Jag är rätt nöjd med den formuleringen.

Att planera och genomföra en präst- och diakonvigningshelg är samtidigt ett lagarbete. Vi är många som hjälps åt både på stiftet och i domkyrkoförsamlingen.
Det kommer att bli jättefint.
Och så får vi ju gäster från Lincoln-stiftet i England, vars biskop skall besöka Härnösands stift för allra första gång. Och då ska ju ett program funka även för dem.

Så att - det är mycket nu.
Men enormt roligt.

2 kommentarer:

  1. Funderar ... månne kyrkvärdarna skulle kunna få vara med på genomgången på lördag? Ibland får man frågor vid dörren som man inte kan svara på.
    Mejla mig!

    SvaraRadera