05 juni 2009

Lincoln-gäster

Efter några tunga dagar på jobbet börjar jag nu flyta upp igen lagom till en av Härnösands stifts största årliga högtider, präst- och diakonvigningen i juni.
Helgen har inletts med att biskopen idag har haft en eftermiddag i stillhet med de sex kandidaterna. Själv har jag gjort klart för helgen, tvättat bilen (ett tecken på storhelg!) och sovit middag två gånger för att vara fräsch till ikväll.

Precis nu har jag kommit från Midlanda där jag hämtat tre gäster från England. Biskop John Saxbee från Lincolnstiftet har anlänt med två medarbetare som hedersgäster till vår vigningshelg. Vårt stift håller på att bygga en vänstiftskontakt med Lincolnstiftet. Biskop Tony har varit dit två gånger, och äntligen kunde deras biskop komma loss för ett besök hos oss.
Det var roligt skjutsa dem längs E4 denna stilla försommarkväll. Allt var så gudomligt vackert att de bara häpnade. De noterade de stora skogarna, alla trähus, och kvällsljuset fast klockan var över tio. Till och med två älgar stod och betade på var sitt ställe alldeles vid viltstängslet.
- Fantastic, absolutely magnificent! hördes omkring mig.

Vi körde en sväng runt stan och sen ut till Vårsta för a cup of tea before bedtime.
De var så nöjda, och då är jag det med.

Nu kan festen börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar