02 december 2009

Nej, Obama!

Neej!
Hur kan du prata om nedtrappning av kriget i Afganistan
och samtidigt skicka dit truppförstärkningar på 30 000 man?
Det stämmer inte.

Du verkar gå i samma fälla som presidenterna Lyndon B Johnson och Richard Nixon!
Hur kan du tro att det fattiga Afganistan egentligen utgör ett hot mot ditt megaland?!
Faktum kvarstår: Un pueblo unido jamás será vencido.
Det blev Nixons läxa.

Akta dig så att inte ditt valspråk Yes we can förbyts i sin motsats!

Och du som snart ska till Oslo för att ta emot Nobels fredspris.
Tur att det inte är i Stockholm...

3 kommentarer:

  1. Slår i den tjocka bibeln och hamnar ständigt i krig, konflikter och uttalanden om hämnd. Inte så att jag tror att det finns en personlig gud som är ond. Men vi människor är inte bättre än så. Vi försvarar oss på alla möjliga sätt. Och tror att då ska det äntligen bli lugnt.
    Jag vill minnas att Jesus sa att han inte skulle komma med lugn och ro - utan att när han drabbar folk ska familjer splittras, människor "klyvas"... kanske gäller det nationer och världsdelar lika mycket.
    Är det Judas fel att Jesus korsfästs? Är det Obamas fel att afghaner och amerikaner dör för varandras kulor? Det är mer komplicerat än så....
    Om inte Judas finns i världen blir ingen korsfäst... men är vi inte alla Judas? Varför måste vi alltid utse en person att bära allt?
    Alla doppade väl brödet...?
    Fast jag kanske läser bibeln som fan själv... fast jag inte heller tror att fan är en personlig djävul...

    SvaraRadera
  2. Nej kriget är inte Obamas fel, men har makt att göra något åt det. Det kanske är rätt beslut i det långa loppet, även om jag betvivlar det. Men det känns helt fel att han ska få fredspriset innan vi vet om han är värd det.

    SvaraRadera
  3. Det kanske inte var vad Obama personligen gjort som gjorde att han fick fredspriset egentligen. Jag menar, han kanske fick det för att USA för första gången har en ickevit president med rötter i islam om jag inte minns fel...
    Själva personen Obama får ta emot fredspriset för hela det amerikanska folkets räkning.

    SvaraRadera