27 december 2009

Oplogat

Vi vaknar till en vit värld idag.
Stan är som ett julkort.
Såå vit och vacker i det bleka solljuset.

Det föll massor av snö under ovädret igår kväll,
så jag får skotta mig ut med hunden.
Promenaden blir en stilla meditation över vår stads prioriteringar.

Vår gata, en av stadens huvudleder, visar sig vara helt oplogad klockan nio.
Nåja, dom arma traktorförarna hinner ju inte vara överallt och skotta samtidigt.
Min hund och jag tar oss hjälpligt fram i bilspåren.

Men runt gymnasiet är det liv.
En traktor kämpar frenetiskt för att frilägga parkeringsplatserna och skolgården.
Så vi går in på skolrundan, dvs runt gymnasiet och högstadiet där bredvid.

Jo minsann, också där runt Landgrenskolan har han varit, den idoge skolvännen.
Vi får en enkel och bekväm morgonpromenad runt våra skolor, Mozart och jag.
Tills vi kommer ut på Brunnshusgatan igen.

Nåja tänker jag och pulsar hemåt igen. Dom kommer hit också.
Men sen förflyter dagens timmar.
Och ikväll har Brunnshusgatan ännu inte sett en plogbil!

Skolorna - dom har jullov.
Men jädrar, där är det välplogat.

Hallå - Kommunen!

2 kommentarer:

  1. Visst var det en vacker dag, magisk.

    SvaraRadera
  2. Ja ibland undrar man om alla bara går på order utan att tänka. Hur i hela friden kan man låta bli att hoppa in för han som ska skotta Brunnshusgatan om han nu var sjuk, eller vad som kan ha hänt?

    Men vår gata som inte brukar vara plogad före kl 15 hade en plogbredd skottad redan före halv tio! Jag trodde inte det var sant! När jag sen kom hem vid halv ett hade hela gatans bredd blivit skottad och jag hade en rejäl plogvall att forcera. Det tog mig sju kvart att bli klar med skottningen igår. (Jodå, det var mer än plogvallen inräknat då.)

    Däremot gatorna på andra sidan vår lilla bro, de var oskottade även efter 15.

    Och nu snöar det ännu mer!

    SvaraRadera