Varje jullov under min gymnasietid åkte jag till KGF:s
vintermöten på Hampnäs folkhögskola utanför Örnsköldsvik. 2-6/1 var vikta för detta läger. Och inget
betydde mer för min andliga växt under ungdomsåren än dessa möten. Jag minns
tideböner i aulan, iskalla vandringar till HHN, som det hette, i Själevads
kyrka. Jag minns hur vi väcktes av sång i korridoren: ”Morgonens rodnad över
bergen brinner. Stilla från jorden nattens skugga svinner. Låtom oss alla inför
Gud nedfalla, honom tillbedja.” Och när vi nattades, sjöng ledarna Så går en
dag än från vår tid.
En sådan kväll kom studenten Sven Kempe in på mitt rum och såg mitt nyinköpta exemplar av Den svenska tidegärden. Han slog sig ned på sängkanten och visade mig hur jag kunde använda den. Det uppskattade jag mycket.
En sådan kväll kom studenten Sven Kempe in på mitt rum och såg mitt nyinköpta exemplar av Den svenska tidegärden. Han slog sig ned på sängkanten och visade mig hur jag kunde använda den. Det uppskattade jag mycket.
På Hampnäs gick jag för första gången till bikt. Ledarna
talade alltid om möjligheten till själavårdande samtal och bikt under mötet.
Den präst som var själavårdsvakt satt på kvällen ett par timmar i en av
sidobyggnaderna, och ett ljus i fönstret var signalen att han var ledig för
samtal. Under dagen innan hade jag frågat K-J om jag kunde få komma till bikt,
och han sade välkommen. Och så bad han mig skriva ned mina synder på en papperslapp
och ta med den. Det gjorde jag, och med bankande hjärta knackade jag på hans
dörr. Han frågade om jag ville samtala först, men jag sa att det nog inte
behövdes och höll fram min fullskrivna lapp. Jag fick böja knä vid ett litet
altare med tända ljus och be en färdigskriven bön om förlåtelse. Och så nämnde
jag de synder jag hade skrivit ner och skämdes omåttligt åt, att han nu fick
veta vilken dålig människa jag var. När jag tystnade, riktade han så en fråga
till mig: Tror du att min förlåtelse är Guds förlåtelse? Ja, sade jag. Och han
fortsatte: Då är ock i kraft av Guds ords löfte fast och visst att Gud förlåter
dig alla dina synder. Och denna dina synders förlåtelse tillsäger jag dig på
Jesu Kristi befallning i Faderns och Sonens och Den helige andes namn. Amen.
Och sedan tog han min syndalapp och rullade ihop den, stack den i altarljuset och lade den sedan på ett fat där den förkolnade.
- Så här, sade han, så här är nu dina synder inför Guds ansikte. Gå i frid och synda icke mer.
Och jag stapplade ut genom den långa korridoren ut i den stjärnklara kvällen. Och var förlåten.
Och sedan tog han min syndalapp och rullade ihop den, stack den i altarljuset och lade den sedan på ett fat där den förkolnade.
- Så här, sade han, så här är nu dina synder inför Guds ansikte. Gå i frid och synda icke mer.
Och jag stapplade ut genom den långa korridoren ut i den stjärnklara kvällen. Och var förlåten.
En annan som också ofta var själavårdsvakt var Sten
Lundgren. Han var dessutom också exeget och hjälpte oss med våra bibelfrågor
under bibelstudierna. En annan programpunkt jag minns är när Britt-Louise M,
som hade börjat studera juridik, pratade sig varm för en världsregering.
Mellan de serösa programpunkterna samlades stiftets KGF-are
i foajén utanför aulan och gymnastiksalen, för där var lastrummet, och det var
alldeles dimmigt av rök. Där lärde vi oss röka så gott som allihop. Och där
satt Hans Nyberg med sin gitarr och vi sjöng våra sånger och lärde oss de
senaste Beatleslåtarna.
Sista kvällen hölls traditionsenligt en högtidlig dans i
gymnastiksalen, en kadrilj med höviska turer.
Vintermötena på Hampnäs hölls alltid parallellt med Luleå
stifts vintermöte på Älvsbyns folkhögskola. Från det ena mötet till det andra
skickades ofta hälsningstelegram. Ett år då Jonas Jonson var huvudtalare på
Hampnäs, fick vi ett telegram från Älvsbyn med endast ett bibelställe där det
stod: ”Och de gjorde alla bättring vid Jonas predikan. Men se, här är vad som
är större än Jona.” Under vintermötena övade alltid en möteskör inför
Trettondagens högmässa. Det är för mig guldkantade
minnen när vi stod på läktaren i Själevads kyrka och sjöng det gammalkyrkliga
introitus: Loven Herren, alla hedningar. Prisen honom, alla folk. Och kollekten
gick till missionen.
Inget har haft större inflytande på mitt yrkesval än dessa återkommande vintermöten under mina tonår. Jag tackar Gud för de åren och sörjer bara att KGF, Kristliga Gymnasistförbundet, sedermera Kyrkliga Gymnasistförbundet, gick i graven i och med inkorporationen med det nya Kyrkans Ungdom.
Underbart, Jan. Något lite hann jag uppleva KGF. Främst vid riksmöten i Vadstena 1976 och på Åland 1978. Jag blev invald i KGF-kommittén och var med i det som kallades 'integrationen' då KGF och RKU (Riksförbundet Kyrkans Ungdom) slogs ihop. Men egentligen var det väl mer en fråga om att KGF 'gick upp i' RKU. Senare var jag också med i en utvärderingsgrupp, där vi konstaterade att samgåendet inte gått så bra. Kanske mest beroende på att KGF och RKU var helt olika typer av organisationer. KGF beskrevs som en 'kader-organisation' där varje medlem var aktivt engagerad och medveten om sin betydelse. RKU var en 'mass-organisation' med ett fåtal som styrde över massorna. En nödvändighet kanske, när de flesta i RKU var barn. Men olika former av organisationer och strukturer har alltid avlöst varandra. Det lilla jag på sistone varit med i Kyrkans Unga, framför allt i Växjö stift, tycker jag det är bra fart på både gudstjänster och världstillvända samtal. Gott Nytt År, käre vän!
SvaraRaderaJag blev också gripen i KGF. Dock i en annan del av landet som ung. Det betydde allt för mitt engagemang och mitt yrkesval. att jag dessutom fanns med i Kyrkans Ungdom på hemorten gav mig mycket. Jag har efteråt förstått att det var ovanligt med så tydlig profil som det KU jag var med i hade.
SvaraRaderaÄven min första bikt skedde på ett nyårsmöte.
En gång - något mer vuxen, gift och havande, fick jag vara med på ett vintermöte i Byske. Kanske var det därifrån hälsningar skickades. Det var nämligen en stor väckelse där Många kom till tro.. Och där fick jag erfara som Elisabet att barnet spratt till av rörelse.